Hypofyse Netværket • 14. februar 2021

Hypofysenetværkets historie

Af Margrethe Skov (Formand fra 2000 – 2002)


Historien starter i 1994 med, at to unge patienter tilfældigt møder hinanden på Århus Kommunehospital – Britta og Søren. De var begge bosiddende i Silkeborg og begge opereret i hypofyseområdet. De var klar over, at her var tale om en sjælden lidelse, og at der ikke rigtig var mange med samme lidelse at tale med. Så de satte sig sammen og fik stablet det på benene, der skulle til for at starte en forening.

 

Den første formand

Dette var lige i begyndelsen af internettet og dermed computerens hjælpende hånd. De fik lavet en folder om deres initiativ, der blev lagt ud på sygehusafdelinger. Til den stiftende generalforsamling 29. oktober 1994 deltog 8 medlemmer. Heraf blev der valgt 7 ind i bestyrelsen, men 2 trak sig hurtigt igen.



Formanden blev Britta Andersen, som var meget ihærdig sammen med resten af bestyrelsen.

For at få kontakt med potentielle medlemmer blev der skrevet indlæg til Helse, Sygeplejersken og Ugeskrift for Læger. Der blev trykt flere foldere, der skulle ud på sygehusafdelinger. Der skulle søges fonde, men det var bare ikke så let. Giveren ville gerne kunne trække det donerede beløb fra på skatten, men det kunne kun ske, hvis patientforeningen havde over 500 medlemmer. Og her var der jo tale om en meget lille og nyetableret gruppe.


Et afslappet forum

I det tidlige forår 1995 udkom det første nyhedsbrev. Det fyldte et A4-ark skrevet på begge sider.


I april var den første generalforsamling placeret i Århus. Her kom der ca. 10 medlemmer incl. 2 forældre til børn med hypofyseproblemer – jeg var selv en af forældrene. Foreningen talte nu 20 medlemmer fra hele landet, men bestyrelsen bestod endnu kun af jyder. Allerede her i starten af Hypofysenetværkets liv var der et indlæg fra en læge, der talte om hypofyseproblemer og hydrocortison. Det var sandelig en hjælp at høre om de emner i et afslappet forum og ikke i lægekonsultationen.


I efteråret fik foreningen doneret en printer fra firmaet Hewlett-Pachard. Det var stort for formanden at kunne sidde hjemme og få ordnet nyhedsbrevene og anden korrespondance.


Første penge-donation på 10.000 kr. kom fra Novo Nordisk, og i september blev der afholdt et medlemsmøde, hvor Novo Nordisk lagde lokaler til incl. en let anretning. Det gav medlemmer øst for Storbælt mulighed for at være aktive. Novo Nordisk var en stor hjælp i foreningens startfase.

Vi fik også rigtig god hjælp fra endokrinolog Claus Hagen på Odense Sygehus, der bl.a. var behjælpelig med at finde materiale til artikler og fondssøgning.     


Ikke medicintilskud til alle

For at dele sol og vind lige blev generalforsamlingen i april 1996 afholdt i Brønshøj i et beboerhus. Her var der ganske pænt fremmøde – 20 medlemmer – vi er nu på landsplan 46 medlemmer. Vi havde søgt og modtaget 20.000 kr. fra ”Skotøjshandler af Odense, Sigvald Abrahamsen og hustrus legatfond”. En fond, som vi i en årrække herefter søgte og årligt modtog donationer fra.


Formanden havde rigeligt at se til med henvendelser fra medlemmerne angående problemer med refusion af medicinudgifter og injektionsnåle. Der var en del problemer for mange patienter med at få medicintilskud. Det var dengang, der skulle søges om tilskud, når man var kroniker og fik medicin for mere end 300 kr. om måneden. Væksthormon til voksne var relativt nyt, og det kunne da slå bunden ud af enhver økonomi både privat og kommunalt.

Samtidig blev det første af en lang række faktablade omhandlende forskellige hypofyserelaterede emner sendt ud. Faktabladene blev skrevet af fagpersoner.


Det første weekendmøde

Nu er vi fremme ved april 1997, og der blev afholdt generalforsamling i Randers. Her var vi kun 12 fremmødte, heraf fyldte bestyrelsen halvdelen. Vi nærmede os små 100 medlemmer, så der var en del medlemmer at arbejde for. Vi fik endnu en penge-donation på 10.000 kr., denne gang fra Eli Lilly, og det var supergodt, for vi havde nogle arrangementer, vi gerne ville have afviklet, og de var ikke billige. Vi havde nu en egenkapital på 39.820 kr.


I august inviterede Hypofysenetværket til weekend-landsmøde. Det var i Pindstrupcentret på Djursland. Det første af nu efterhånden en lang række weekender. Der var børnefamilier og voksne med ledsager, i alt 75 deltagere, og for alle blev det en øjenåbner – ”så er jeg ikke den eneste med så sjælden en sygdom”.


Der var tre faglige indlæg fra henholdsvis en læge, en apoteker og en socialrådgiver. Der blev snakket fra vi ankom, til vi rejste hjem igen. Det samme som er sket lige siden på alle Hypofysenetværkets samlinger rundt i landet. Hele landsmødearrangementet blev til ved hjælp af donerede penge – nu også fra Farmacia og Socialstyrelsens handicappulje til børnefamilier.


Al medicin købt på apotek

Kære læser, forestil dig nu, at al den medicin, en hypofysepatient skulle bruge, blev skrevet på en almindelig papirrecept, og derefter skulle det købes på apoteket - sådan var det dengang. Et medlem var godt træt af alle de recepter og begyndte at udtænke en måde, hvorpå Sygesikringskortet kunne anvendes. Kunne oplysninger om den enkeltes medicin da ikke ligge på kortet, så egen læge, sygehuset og apoteket kunne læse det.


Det emne blev senere på året taget op i bestyrelsen og på næste dellandsmøde. Der blev skrevet brev til Sundhedsministeren, som dog ikke kom med positiv respons. Det var som om, at manden på gulvet ikke skulle have lov til at komme med en god ide, der kunne være til nytte for både patienter, læge, sygehus og apotek.


Mange tips fra medlemmer

Generelt blev medlemmerne aktive. Jeg tror det har betydet meget, at der var så mange, der nu havde mødt hinanden, og der kom ansigter på navnene. Hele tiden var det dog kun formandens navn, telefon og adresse, der figurerede for medlemmerne og det offentlige. Derfor måtte Britta tage imod alle henvendelser fra medlemmerne. Der kom tips ind om, hvem der forhandlede store sko, hvor der kunne købes tøj for dem med akromegali og derfor kan have skæve mål, tips om dagpenge, A-kasse, pension og meget mere.


Vi fik donationer fra medicinalfirmaer på 10.000 kr. og 15.000 kr. og vores Skotøjshandler begunstigede os igen – nu med 25.000 kr. Der blev lavet dellandsdelsmøder med samme emner bl.a. om den nye servicelov og regler, minirin og tilbud for synshæmmede.Vi havde lidt kontakt med den amerikanske patientforening, men det blev ikke til noget seriøst.       

            

Medlemsarrangementerne bredte sig længere ud i landet, men stadig sådan, at det var muligt for alle at nå frem. Der blev fast et lægefagligt indlæg på arrangementerne med en specifik diagnose eller et bestemt medicinpræparat. Af andre fagpersoner der var fremme allerede i de første år kan nævnes psykolog, socialrådgiver, sexolog og forsikringsrådgiver.

 

De første kontaktpersoner

Vi var nu i 1999 så mange medlemmer på landsplan - 150, at snakken gik på at dele os ind efter amterne, så vi kunne få glæde af de regler, der var for tildeling af midler fra tips- og lottopuljerne. Vi kunne alligevel ikke få det op at stå, fordi vi var for få i amterne.

Enkelte medlemmer tilbød at stille op som kontaktpersoner, så det ikke var bestyrelsen, der stod med alle telefonopringningerne fra nye patienter og medlemmer, og bestyrelsen kunne nu henvise til kompetente personer, der kendte til den konkrete sygdom eller behandling.  

Børnefamilierne fandt hurtigt ud af at samle sig og fik arrangeret børneweekend.


Efter 5 år fik Nyhedsbrevet et nyt layout i A5-format med flere sider, trykt på Århus Kommunehospital for en billig penge. Der var efterhånden så mange medlemmer, at det blev nødvendigt for bestyrelsen at få medlemslisten påført en diagnose for at lette arbejdet med medlemslisten. Så her opstod bogstavgrupperne: A, B, C, P og X. Senere erfarede bestyrelsen, at der skulle lidt ændringer til, og det ser ud til at denne diagnoseinddeling stadig er den foreningen bruger – og som nu ikke længere må anvendes pga. den nye persondatalov.


Hjælp fra medicinalfirmaer

I 1999 trådte de nugældende medicinregler i kraft. Det betød, at patienter med store medicinudgifter fik glæde af det. Tiden var nu sådan, at hjemmesiden kom på plads med www.hypofysen.dk, men der skulle en anden udbyder på banen, før det kom op at køre rigtigt.


Bestyrelsen fik invitationer til at deltage i kurser for sygeplejersker arrangeret af medicinalfirmaer. Her blev der givet os mulighed for at fortælle om foreningen, så sygeplejerskerne kunne informere hypofysepatienter på landets ambulatorier om Hypofysenetværket. Samtidig tilbød Eli Lilly og Farmacia at lægge Hypofysenetværkets folder i forsendelserne med nåle. Det gav pludselig ca. 50 nye medlemmer. Det var en spændende periode med positive kontakter til medicinalfirmaer og sygeplejersker.


Snakke, grine og græde

Britta Andersen trådte i 2000 desværre af som formand i utide, og fordi jeg var næstformand, blev jeg formand og havde denne post i 3 år. Da min datter, Camilla, senere blev 18 år, blev hun selvstændigt medlem, og jeg blev støttemedlem. Det var en spændende tid at se barnet – Hypofysenetværket – vokse op og fantastisk at have fulgt det gennem årene.


Tillykke til alle Hypofysenetværkets medlemmer med de 25 år, hvor medlemmer kommer og går, og rigtig mange forbliver trofaste i Hypofysenetværket. Det årlige landsmøde er højdepunktet, hvor nye og gamle mødes, og hvor der er god plads til at få snakket, grinet og grædt sammen.

Måske er du også interesseret i disse indlæg?

Af Hypofyse Netværket 29. oktober 2025
AF: CAROLINE KISTORP, HELENE ROSENØRN-DOHN, MIKKEL ANDREASSEN OG MARIE LOUISE SODEMANN Fredag den 14. november 2025 fra kl. 12.00-16.15 afholdes der et landsdækkende møde for patienter med akromegali og deres pårørende på Rigshospitalet. Se og download invitationen med al relevant info her.
Af Hypofyse Netv%C3%A6rket 14. oktober 2025
AF JOHN VANGSGAARD, FORMAND Referat fra WAPO-konferencen 2025, Dublin, 10.-12. oktober. Jeg deltog som repræsentant for Hypofysenetværket i WAPO’s (World Alliance of Pituitary Organizations) årlige konference, som i år blev afholdt i Dublin. Det var tre spændende og intense dage fyldt med oplæg, erfaringsudveksling og masser af netværk – og helt ærligt: den bedste konference jeg nogensinde har deltaget i!  Dag 1 – Velkomst og faglige oplæg Konferencen blev officielt åbnet kl. 14.00, hvorefter alle deltagere præsenterede sig selv. Margarita Vasquez fra Ecuador lagde ud med et rørende oplæg om de udfordringer, patienter med hypofysesygdomme møder i hendes hjemland – blandt andet problemer med at få sygdommene anerkendt officielt, og med at sikre korrekt håndtering af medicin. Hun fortalte, at kølekæden ofte brydes under transporten, hvilket i praksis gør medicinen ubrugelig. Herefter tog endokrinolog Mark Sherlock og neurokirurg Javadpour fra Storbritannien over. De gav en imponerende gennemgang af både de medicinske og kirurgiske aspekter af hypofysesygdomme – fra udredning og medicinsk behandling til operationer og de nyeste muligheder inden for stråleterapi og robotkirurgi med AI. Dagens sidste faglige punkt handlede om AVP-D (Diabetes Insipidus), og vi sluttede af med en god Q&A-session, hvor deltagerne kunne stille spørgsmål. Om aftenen nød vi en velkomstmiddag, som var både hyggelig og velsmagende – en perfekt afslutning på første dag. Dag 2 – Patientperspektiver, forskning og nye teknologier Dagen startede med Daniela Shikova, som præsenterede projektet FindMecure, der arbejder med at gøre kliniske forsøg mere tilgængelige for patienter. Hun fortalte blandt andet, at der typisk går op til fem år fra et forsøg starter, til et nyt præparat bliver godkendt til brug. Derefter fortalte Lisa McAnena om de visuelle komplikationer ved hypofysesygdomme og gennemgik de mange forskellige undersøgelser, som bruges til at vurdere synspåvirkning. Jaina Byrne supplerede med et indblik i det irske system for øjen- og neurokomplikationer. Begge oplæg blev afsluttet med en fælles Q&A-session. Efter en tiltrængt kaffepause tog Dr. Sofia Liahana fra Storbritannien ordet. Hun fortalte om, hvordan man som patient kan hjælpe sig selv under en binyrekrise – især relevant for patienter med primær Addison. Dernæst kom neuropsykolog Max Almoacid fra Chile med et inspirerende oplæg om det, han kaldte et “psykisk førstehjælpskit” – praktiske redskaber til at håndtere følelser og mentale udfordringer, som ofte følger med kroniske sygdomme. Efter frokost præsenterede Jo Balfour fra Cambridge projektet CAMRare Patient Passport – et dokument, som patienter med sjældne sygdomme kan udfylde og bruge til at sikre sammenhæng i behandlingen på tværs af hospitaler og læger. Det lød som et virkelig brugbart værktøj! Senere fortalte Manel Domingo fra Barcelona om, hvordan kunstig intelligens kan bruges til at opdage akromegali tidligere, end det i dag er muligt. Christine Yedinak fra USA fulgte op med et oplæg om bedre diagnosticering og kontrol af samme sygdom. Efter endnu en omgang spørgsmål og kaffe rundede vi dagen af med et online oplæg fra Dr. Noa Tal (USA) om patientcentreret behandling – et vigtigt tema, som mange kunne nikke genkendende til. Aftenen sluttede med middag på en fantastisk Michelin-restaurant i Dublin – og maden var lige så god, som skiltet ved døren lovede! Dag 3 – Generalforsamling og fremtidsplaner Den sidste dag stod i WAPO’s organisatoriske tegn. På generalforsamlingen blev det blandt andet besluttet, at: WAPO fylder 10 år i 2026 Der vælges tre nye medlemmer til bestyrelsen Organisationen ændrer navn til World Adrenal and Pituitary Organization (det tidligere navn var World Alliance of Pituitary Organizations) Navneændringen blev vedtaget for at åbne op for et bredere samarbejde – særligt med Addison-foreninger verden over. For mere information kan man besøge www.wapo.org , hvor der ligger masser af nyttig viden – og WAPO har også sin egen YouTube-kanal. Opsamling og indtryk Alt i alt var WAPO 2025-konferencen en kæmpe succes. Jeg fik utrolig meget ud af de mange oplæg, og næsten alt, der blev taget op, har direkte relevans for vores medlemmer i Hypofysenetværket. Jeg kan kun varmt anbefale, at vi fortsat deltager i de kommende konferencer – og jeg deltager meget gerne igen som repræsentant for netværket. Som en ekstra bonus fik jeg også skabt en god kontakt til Lundbecks repræsentant under konferencen og nævnt, at vi som et mindre netværk altid er åbne for samarbejde og sponsorater. Forhåbentlig lyttede Simone!
Af Hypofyse Netv%C3%A6rket 14. september 2025
AF JOHN VANGSGAARD, FORMAND  Kære medlemmer. Så er vi her igen – i dejlige Fredericia. Og denne gang med et fuldt funktionsdygtigt badeland. Bestyrelsen har i løbet af året afholdt otte bestyrelsesmøder – seks online og to fysiske. Ét her i huset efter vores dagsmøde og ét hos Sandra på Fyn i august måned. Årets aktiviteter har været et dagsmøde her i huset med oplæg af Anne Sofie Espersen – en dejlig dag med masser af gode historier og grin. Så har vi afholdt vores børne- og ungeweekend – i år udvidet til tre dage, og denne gang fuldt booket. Ovenikøbet med deltagerrekord på 18 stk. I 2012, da jeg selv fik konstateret min hypofysetumor, søgte jeg med lys og lygte på internettet efter information om den diagnose, jeg havde fået. Men det var meget svært at finde andet end lægefaglige beskrivelser og vores egen hjemmeside. Jeg savnede virkelig at kunne ringe og spørge en eller anden om, hvad jeg kunne forvente. Med det i baghovedet foreslog jeg på et bestyrelsesmøde at genindføre kontaktpersoner – dog på en lidt anden måde på grund af den her GDPR-lovgivning. Og det virker. Jeg har selv haft kontakt med flere, og i den forbindelse en stor tak til jer, der har meldt jer på banen som kontaktpersoner. Et af de opkald, jeg fik, har faktisk ført til vores oplægsholder i morgen – Magnus Tuse Hansen . Hans far ringede, da Magnus havde fået konstateret en hypofysetumor, og snakken gik, hvor faren fortalte om Magnus og hans historie. Den kan I glæde jer til i morgen. Som I ved, var jeg på NAPA-konference i Helsinki i oktober sidste år. Jeg vil ikke gå i detaljer, da jeg jo har skrevet referat derfra. Desværre kunne jeg ikke deltage i dette års konference på grund af en familiefest. Vi har i bestyrelsen besluttet ikke at deltage i NAPA -konferencerne mere. NAPA er meget centreret omkring Addison, og vi skal jo tage hensyn til seks forskellige diagnoser i vores netværk. Vi fik dog en lille smule ud af min deltagelse i Finland. Jeg brugte mine gode jyske gener og fik forhandlet et sponsorat på 1.000 euro fra en af de deltagende organisationer – penge, som var øremærket dette årsmøde, og der bliver de også brugt. I fremtiden vil vi i stedet bruge tid og penge på det mere relevante WAPO – World Alliance of Pituitary Organizations. Derfor deltager jeg i årets WAPO-konference i Irland den 10.-12. oktober. Vores eneste udgift til dette er et deltagergebyr på 140 euro (ca. 1.050 kr.). Alle resterende udgifter betales af WAPO og deres sponsorer. Vi har også ansøgt om optagelse i Sjældne Diagnoser i Danmark. Vores ansøgning bliver behandlet på deres repræsentantskabsmøde i november, så vi fra bestyrelsen vender tilbage, når der er nyt om vores ansøgning. I år er det valgår for mig, og jeg stiller gerne op til en ny toårig periode. Tak til den øvrige bestyrelse for et rigtig godt samarbejde i løbet af det sidste år. Jeg synes personligt, at vi har en meget velfungerende bestyrelse, og jeg håber, vi kan fortsætte det gode samarbejde efter denne generalforsamling. Lad mig slutte med disse vise ord, jeg har fundet på det store internet: ”Jeg har en usynlig sygdom. Nogle dage er gode, mens andre dage er dårlige. Jeg er led og ked af at skulle forklare mig – og forsvare mig. Jeg er værdifuld, selvom jeg er syg. Døm mig bare, hvis du ikke forstår mig – men hold det for dig selv. Jeg vælger at se frisk ud på mine gode dage. På de dårlige ser du mig ikke. Måske kender du en, der fejler det samme som mig – men det betyder dog ikke, at du ved, hvordan jeg har det.” Og til allersidst en hilsen til vores nærmeste pårørende: ”Ægte kærlighed er at stå sammen på de gode dage – og stå endnu tættere på de dårlige.” TAK FOR ORDET.